· 

Mensentrainer vs Paardentrainer

Vanmorgen vroeg ik mijzelf iets af. Train ik het paard of train ik de mens tijdens de lessen die ik geef?

Om daar antwoord op te geven bedacht ik mij het volgende.

De definitie van een trainer:

Een trainer is iemand die zich op professionele basis bezighoudt met de prestaties van een persoon (een trainee) of dier. In tegenstelling tot een coach ligt de nadruk bij een trainer vooral op de fysieke prestatie en veel minder op geestelijke en emotionele ondersteuning.

 

En daar ging het bij mij een beetje wiebelen ;)

 

Ik houd mij wel degelijk ook bezig met de geestelijke en emotionele ontwikkeling van zowel mens als paard. Dat is waar mijn aanbod op gebaseerd is.

 

Ben ik dan een coach?

De definitie van een coach:
Een coach begeleidt en ondersteunt het ontwikkelingsproces van individuen en/of teams. (In mijn geval = mens & paard als team)
Een coach richt zich op het vergroten van de effectiviteit van het individu en/of het team. De coach doet dit door bewustwording, het vergroten van zelfvertrouwen en het exploreren, ontwikkelen en toepassen van eigen mogelijkheden.

Ben ik dan voor de mens een coach en voor het paard een trainer?

 

Als ik iemand les geef heb ik te maken met:
1- paard
2- eigenaar
3- mezelf

Met al deze aspecten houd ik rekening.
Waarom?

Omdat het ÉÉN, voor mij, onlosmakelijk verbonden is met het ANDER.

 

Hieronder geef ik een aantal definities weer van wat het onderwerp voor mijzelf betekent.


Definitie van een mensentrainer: (Lees Coach)
Door middel van wat ik waarneem: zie, hoor, voel en denk maak ik een analyse. Aan de hand van die analyse bepaal ik mijn strategie – in afstemming met de ‘hulpvraag’ die de mens heeft. Daaraan koppel ik ‘activiteiten’ waarin er een leer-werk situatie kan ontstaan.
Mens heeft vraag > ik heb aanbod
Door bewustzijn te creëren van het handelen - oude patronen, kunnen er gaandeweg nieuwe patronen ontstaan waarin de huidige situatie tot verandering kan komen.

Definitie van een paardentrainer: (Lees coach)
Door middel van wat ik waarneem: zie, hoor, voel en denk maak ik een analyse. Aan de hand van die analyse bepaal ik mijn strategie – in afstemming met wat ik vind dat het paard op dat moment nodig heeft. Daaraan koppel ik ‘activiteiten’ waarin er een leer-werk situatie kan ontstaan.
Paard vertoont bepaald gedrag > ik bepaal daarop de voorwaarden voor ‘gewenst of ongewenst’.
Door het paard voorspelbare patronen te geven, ontstaat er een vertrouwensrelatie, waardoor het paard in staat is om nieuwe dingen te leren en ‘oude gewoontes’ maken plaats voor ‘nieuwe gedragingen’. Ik stel een vraag, paard geeft antwoord > paard stelt een vraag, ik geef antwoord.

Conclusie:
Ik ben zowel een mensen als paardencoach. Het ene moment ligt de nuance bij de mens en het andere moment bij het paard. Soms kan het paard iets al en mag de mens leren hoe dit te bekrachtigen. En soms kan de mens iets al, waarin deze het paard in staat stelt om dit te mogen leren.
Het is aan mij (als coach/trainer) welke strategie ik inzet, aan de hand van de analyse die ik maak.

Wil jij mijn werkwijze ervaren? Neem dan contact met mij op via info@participaard.nl